۱۸ مهر ۱۳۸۴، ۱۳:۵۰

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران:

طرحي براي ساماندهي متكديان باخانمان وجود ندارد

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اينكه طرحي براي ساماندهي متكديان باخانمان وجود ندارد ، گفت: هم اكنون تهران به مركز بين المللي تكدي گري تبديل شده و اين مساله به خاطر كمك هاي دلسوزانه مردم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، رسول خادم در نشست خبري كه امروز با خبرنگاران برگزار كرد ، اظهار داشت : متكديان باخانمان معمولا در حاشيه شهر ساكن هستند و بر اساس آمارهاي وزارت مسكن 5 ميليون نفر در كشور حاشيه نشين هستند كه به طور تقريبي 5 درصد آنها در حاشيه كلانشهرها زندگي مي كنند و با افزايش حاشيه نشيني، پيش بيني مي شود اين رقم تا 20 درصد هم برسد .

وي با بيان اينكه رويكرد ساماندهي حاشيه نشيني بايد توانمند سازي و به سوي رسميت شناختن سكونت گاههاي غير رسمي باشد ، به گونه اي كه حاشيه نشين ها بدون ايجاد جذابيت براي مهاجرت با اتخاذ سياستها و برنامه ريزي هاي مشخص ساماندهي شوند، گفت: برخوردهاي نادرست نظير قلع و قمع حاشيه نشين ها، تخريب سكونتگاهها و نيز رها كردن آنها ، نتوانسته تجربه هاي موثر و راهگشايي باشد .

خادم گفت : رويكرد توانمند سازي سكونت گاههاي غير رسمي بايد از طريق مشاركتهاي اجتماعي و نهادهاي مدني انجام شود بنابراين ساماندهي حاشيه نشين ها موضوع حكومتي نبوده و بايد نهادهاي اجتماعي در تعامل جدي با حاكميت باشند جون ساخت مسكن از سوي دولت نه تنها مشكلات را حل نمي كند بلكه موجب افزايش زمين در حاشيه هاي شهر و گسترش آنها به نقاط ديگر مي شود.

عضو شوراي شهر تهران گفت : تنها سند موجود در خصوص ساماندهي و توانمند سازي سكونتگاههاي غير رسمي به سال 82 مربوط مي شود كه اين سند به شدت دولتي، تمركزگرا و بدون قابليتهاي اجرايي و مشاركت هاي مردمي است.

خادم با بيان اينكه اغلب متكديان كه به تكدي گري و گدايي مي پردازند با خانمان و در حاشيه شهرها ساكن بوده و توسط گروههاي سازمان يافته در سطح شهر حضور مي يابند، در مورد ورود سالانه اتباع پاكستاني و افغاني به تهران گفت: با وجود اينكه سالها است كه روند ورود اين افراد خارجي به كشور ادامه دارد اما هنوز اقدام موثر براي جلوگيري از آن توسط مسوولان وزارت خارجه انجام نشده و نمي شود.

وي ادامه داد : وضعيت ورود اتباع پاكستاني و افغاني به كشور به لحاظ ورود قانوني و يا غير قانوني كه پس از ورود اقدام به گدايي و تكديگري مي كنند هنوز مشخص نيست و متاسفانه هنگام استقرار هم وزارت كشور برخوردي با آنها نمي كند.

 

کد خبر 239633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha